Jakie są objawy niedoboru witamin?

Niedobory witamin i minerałów – jak je rozpoznać?
Skurcze łydek, drganie powiek, stan ciągłego zmęczenia, blada i przesuszona skóra, wypadające włosy, a może ustawiczne infekcje? Uważaj – to mogą być oznaki braku witamin i minerałów. Pośpiech, brak czasu na regularne posiłki, różne „grzeszki” żywieniowe ( w tym spożywanie tzw. gotowców), za mała ilość warzyw i owoców w diecie, nadmiar herbaty, kawy, słodyczy i gazowanych napojów – to wszystko może skutkować niedoborami.

witamin_new

Nawet jeśli dbamy o zdrową dietę, możemy niechcący popełniać nieduże z pozoru błędy żywieniowe. Powtarzane regularnie, mogą one sprawić, że organizm nie otrzyma w wystarczającej ilości lub nie będzie w stanie przyswoić tego, czego potrzebuje. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest np. popijanie posiłków kawą i herbatą, które utrudniają przyswajanie żelaza z pokarmów, kawa dodatkowo wypłukuje z organizmu magnez.

witaminy-a-odchudzanie

Często także się zdarza, że przygotowując posiłek, nawet ze zdrowych składników, popełniamy jakiś błąd już w fazie przygotowywania (np. zalanie obranych ziemniaków wodą i pozostawienie ich tak na dłuższy czas sprawi, że wszystkie wartościowe składniki znajdą się w wodzie, którą najczęściej wylewamy po ugotowaniu ziemniaków) albo też łączymy produkty w nieodpowiedni sposób. Przykładem na to może być choćby wyjątkowo smaczne i popularne w wielu kuchniach łączenie świeżych ogórków i pomidorów – mieszanina taka sprawia, że obecny w ogórkach enzym askorbinaza rozkłada natychmiast zawartą w pomidorach witaminę C. Surowa marchewka – doskonałe źródło witaminy A – sprawdzi się natomiast pod tym względem wyłącznie wtedy, gdy dodamy do niej odrobinę tłuszczu – oliwy lub masła. W przeciwnym przypadku organizm nie skorzysta z zawartej w niej witaminy. Podobnie dzieje się w przypadku pomidorów.

Dietary supplements. Variety pills. Vitamin capsules. 3d

Może się też zdarzyć, że po prostu nasz organizm trudniej przyswaja niektóre składniki – u wielu osób dzieje się tak z żelazem, co jest niebezpieczne szczególnie dla kobiet.

z13704749Q,Badanie-wykazalo--ze-polskie-dzieci-maja-duze-nied

Jeśli zatem zauważymy jakieś niepokojące objawy, w pierwszej kolejności warto zwrócić baczniejszą uwagę na swoją dietę – doraźnie można wspomóc się też witaminowo-mineralnymi suplementami. Jeśli jednak objawy nie ustąpią, lepiej skontaktować się z lekarzem – doradzi on, po dokonaniu wywiadu lekarskiego i zleceniu badań, jaki rodzaj diety i/lub suplementacji będzie dla nas najlepszy.

Jakie objawy powinny nas zaniepokoić?

– Skurcze i drgawki: bolesne skurcze mięśni łydek czy trudne do opanowania drganie powiek najczęściej sygnalizują, że organizm potrzebuje magnezu i potasu oraz witamin z grupy B. W ten sposób może też objawiać się niedobór witaminy E, C, a także selenu.

witamina-D

– Problemy skórne: blada, wysuszona, „papierowa” skóra może być oznaką niedoboru żelaza, cynku i witaminy B12. Pękające kąciki warg sygnalizują, że organizm rozpaczliwie błaga o dostawy witaminy B2. Jeśli skóra dodatkowo się łuszczy, może to oznaczać problemy z niedoborem witaminy A, biotyny lub cynku. Wypryski, trądzik, stany zapalne skóry to znak, że potrzebne są nam witaminy z grupy B – zwłaszcza witamina PP (zwana też niacyną lub witaminą B3). Za nadmierne rogowacenie naskórka może być natomiast odpowiedzialny brak witaminy C.

– Kłopoty ze wzrokiem: jeśli po zapadnięciu zmroku mamy ciągle wrażenie, że w pomieszczeniu jest za ciemno, może to oznaczać niedobór witaminy A. Objaw ten, zwany „kurzą ślepotą” jest jedną z bardziej charakterystycznych oznak tego niedoboru. Zaburzenia wzroku mogą też mieć związek z niedoborem witaminy B2.

– Zmęczenie, osłabienie, brak energii i częste infekcje to sygnał, że organizmowi potrzeba żelaza, cynku, kwasu foliowego, witaminy C i E, ale też witamin z grupy B oraz magnezu.

– Problemy z włosami i paznokciami – wypadające włosy i łamliwe, rozdwajające się paznokcie to znak, że potrzebujemy żelaza, cynku, selenu, krzemu, a także witaminy A, H (biotyny) oraz witamin z grupy B.

witaminy-maly

– Problemy z krzepliwością krwi – jeśli każde, nawet nieduże skaleczenie krwawi przez długi czas i są problemy z zatamowaniem krwi, oznacza to brak witaminy K. Wolne gojenie się ran może też sygnalizować niedobory witaminy C.

– Zaburzenia rytmu serca – mogą oznaczać niedobory magnezu, potasu, witaminy E oraz witamin z grupy B. Objawy te mogą też być jedną z oznak nadmiaru pewnego składnika, mianowicie sodu – w ich przypadku warto ograniczyć używanie soli.

tab_witamin_a4_My_Pink_Plum

– Problemy z układem kostnym – kruche kości i podatność na złamania to objaw braku wapnia i witaminy D. Ich suplementacja bywa zwykle konieczna, z uwagi na zagrożenie osteoporozą.

– Krwawiące dziąsła mogą oznaczać niedobór żelaza, witaminy C a także witaminy K.

– Bezsenność – problemy z zasypianiem, zwłaszcza gdy towarzyszy im niepokój i uczucie kołatania serca, oprócz przyczyn związanych z układem nerwowym, mogą być także spowodowane niedoborami. Za kłopoty ze snem odpowiedzialny jest brak magnezu, a także witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B6, która często zwana jest „witaminą spokojnego snu”.